المواد | : | Tez |
التصنيف | : | Tez/Yüksek Lisans, |
عنوان الكتاب | : | Bir Etnik Grubun Hayatta Kalma Süreğenliğini Sağlama ve Kültürel Aktarım Pratikleri: 20. Yüzyılda Uzunyayla Çerkesleri Örneği |
المؤلف | : | Hamit Yüksel, |
مكان الطباعة | : | Kayseri |
دار النشر | : | Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
تاريخ الإصدار | : | 2011 |
رقم المجلد | : | |
عدد الصفحات | : | 89 |
رقم المجلد | : | |
اللغة | : | Türkçe |
رقم الرف | : | DG.TZ.TR.000099 |
المحتوى | : | |
البيان | : | Çerkesler yarı feodal, kast sistemine benzer bir toplumsal tabakalaşma içerisinde ve İslamlaşmış halde iken Osmanlı topraklarına sürgün edilmişlerdir. Sürgün akabinde Osmanlı iskan politikası gereği Uzunyayla’da da yerleşik edilen Çerkesler, kısmi koruyabildikleri toplumsal yapıları ve geldikleri Osmanlı coğrafyasındaki İslami anlayışa rağmen, kendilerine özgü dini algı ile kültürel aktarım ve kültürel üretim pratiği ihdas etmişlerdir. Ancak dini algıları, başta yerleşik Osmanlı din algısı ile bire bir örtüşmediği gibi akabinde Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması ile seküler din anlayışını kabullenmekte istekli davranmadıkları sözlü tarih çalışmalarından anlaşılmaktadır. Uzunyayla Çerkeslerinin geleneksel anlamda hayatta kalma, süreğenliğini sağlama, kültürel üretim ve aktarım pratiklerinde bahse konu dini algı ile geleneklerin oydaşması ve bunun Çerkes diline sağladığı dinamik önemli bir yer tutmaktadır. Çerkesler için yazılı olmayan toplumsal kabahatleri oluşturan sözlü kurallar dini yaptırımlarla birçok konuda eş tutulmuştur. Araştırmada Uzunyayla’daki Çerkeslerin bir dini lider (Adamey Hafiz Ali Efendi) ve onun temel dayanakları pozisyonundaki; Çerkes aristokratı(Adige Thamade) (Tok Hacı Ömer) ile bürokrat: egemen toplumun yaptırımlarını/istemlerini ve hukuk kurallarını bilen (Enver Aşkın)toplumsal önderlerin oluşturduğu üçlü sac ayağının merkezi otorite ile etnik grup arasında tesis ettiği konsensüs ile etnik grubun iç işleyişine yönelik yazılı olmayan toplumsal düzenlemeleri ve toplumsal kabahatleri oluşturan: (heynape) Utanç verici, (yemuk) ayıp kavramlarının yerleşik kılınarak, barış, huzur ve sukunet içerisinde yaşamış olmaları konu edilmektedir. |
الكلمات الرئيسية | : | , |
المواد | : | Tez |
التصنيف | : | Tez/Yüksek Lisans, |
عنوان الكتاب | : | Bir Etnik Grubun Hayatta Kalma Süreğenliğini Sağlama ve Kültürel Aktarım Pratikleri: 20. Yüzyılda Uzunyayla Çerkesleri Örneği |
المؤلف | : | Hamit Yüksel, |
مكان الطباعة | : | Kayseri |
دار النشر | : | Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
تاريخ الإصدار | : | 2011 |
رقم المجلد | : | |
عدد الصفحات | : | 89 |
رقم المجلد | : | |
اللغة | : | Türkçe |
رقم الرف | : | DG.TZ.TR.000099 |
المحتوى | : | |
البيان | : | Çerkesler yarı feodal, kast sistemine benzer bir toplumsal tabakalaşma içerisinde ve İslamlaşmış halde iken Osmanlı topraklarına sürgün edilmişlerdir. Sürgün akabinde Osmanlı iskan politikası gereği Uzunyayla’da da yerleşik edilen Çerkesler, kısmi koruyabildikleri toplumsal yapıları ve geldikleri Osmanlı coğrafyasındaki İslami anlayışa rağmen, kendilerine özgü dini algı ile kültürel aktarım ve kültürel üretim pratiği ihdas etmişlerdir. Ancak dini algıları, başta yerleşik Osmanlı din algısı ile bire bir örtüşmediği gibi akabinde Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması ile seküler din anlayışını kabullenmekte istekli davranmadıkları sözlü tarih çalışmalarından anlaşılmaktadır. Uzunyayla Çerkeslerinin geleneksel anlamda hayatta kalma, süreğenliğini sağlama, kültürel üretim ve aktarım pratiklerinde bahse konu dini algı ile geleneklerin oydaşması ve bunun Çerkes diline sağladığı dinamik önemli bir yer tutmaktadır. Çerkesler için yazılı olmayan toplumsal kabahatleri oluşturan sözlü kurallar dini yaptırımlarla birçok konuda eş tutulmuştur. Araştırmada Uzunyayla’daki Çerkeslerin bir dini lider (Adamey Hafiz Ali Efendi) ve onun temel dayanakları pozisyonundaki; Çerkes aristokratı(Adige Thamade) (Tok Hacı Ömer) ile bürokrat: egemen toplumun yaptırımlarını/istemlerini ve hukuk kurallarını bilen (Enver Aşkın)toplumsal önderlerin oluşturduğu üçlü sac ayağının merkezi otorite ile etnik grup arasında tesis ettiği konsensüs ile etnik grubun iç işleyişine yönelik yazılı olmayan toplumsal düzenlemeleri ve toplumsal kabahatleri oluşturan: (heynape) Utanç verici, (yemuk) ayıp kavramlarının yerleşik kılınarak, barış, huzur ve sukunet içerisinde yaşamış olmaları konu edilmektedir. |
الكلمات الرئيسية | : | , |